Tid för ensamhet: Hur sololöpning ger dig ett positivt perspektiv på livet

Ibland kommer den bästa behandlingen inte från ett besök hos läkaren. Den kan komma i form av ett par löparskor, så långtgående som det kan låta för vissa människor.

Även om löpning kan verka som en tortyrövning för många i början och är långt ifrån idéen om avkoppling, har det faktiskt många fördelar utöver själva träningseffekten.

För sololöpning ger dig tid för ensamhet. Löpning är (ironiskt nog) en chans för dig att sakta ner och en tid för reflektion. Det beror på att när du springer själv är det bara du, din kropp och den öppna vägen framför dig. Detta innebär en frisk fläkt för ditt mentala tillstånd, och är ett utmärkt sätt att kalibrera din hjärna igen för mer energi och fokus.  Nedan beskriver vi några mentala fördelar med att sololöpa.

Det startar din dag på rätt sätt

Många löpare gillar att ge sig ut medan större delen av världen ligger kvar i sängen. Det finns en viss nivå av lugn när du springer precis som solen börjar kika upp över horisonten, och genom att springa vid denna tidpunkt kan du också börja dagen på rätt not. En artikel om Business Insider förklarar att träning vid daggången är värdefull för din morgonrutin och kan ställa in flödet för resten av din dag. När allt kommer omkring bygger löpning på fart – fysisk, mental och emotionell – och produktiviteten fungerar på samma sätt.

Det förbättrar ditt humör

”Runner’s high” är inte något marknadsföringsschema som skapats av dina favoritidrottsmärken. Detta är faktiskt dina endorfiner på jobbet, när din hjärna och kropp kan förvandla smärta till nöje. Ingenting är mer tillfredsställande än att kunna pusha dina gränser och komma fram starkare och mer övertygad än någonsin tidigare. Thrive Global konstaterar att även en enda 30-minuters körning har förmågan att lyfta ditt humör och bekämpa stress.

Det gör dig mer medveten

Löpning tvingar dig att uppmärksamma varje kroppsdel ​​- från hur fotsulorna landar på marken till hur dina armar rör sig synkroniserade med dina ben. I ett tidigare inlägg här på FlipBelt-bloggen pratade vi till och med om vikten av korrekt andning och hur det kan vara ett centralt fokus på dina körningar. I motsats till vad man tror är löpning mer än bara att sätta den ena foten framför den andra.

Det bygger självförtroende

När du fullbordar de mål du sätter upp för dig själv får du en spännande känsla av empowerment att veta vad du kan. I livet är tro på sig själv oumbärligt för mental styrka. Enligt Maryville University är psykologerna överens om att mental hälsa och framgång är knutna samman. Eftersom löpning ökar ditt självkänsla är det mer troligt att du närmar dig livets utmaningar med ett perspektiv att du kan göra det istället för att ge efter för negativitet och tvivel. Just detta bekräftar en studie publicerad i Journal of Adolescent Health detta. Forskarna utvärderade en grupp ungdomar som sprang varv mellan markörer och fann att de som rörde sig i en snabbare takt uppvisade högre nivåer av självkänsla, utöver bättre fysisk kondition.

För att skörda mest fördelar och uppnå maximal ”me-time” behöver du rätt verktyg. Nästa gång du går på solo, ta med vår FlipBelt 🙂 . På så sätt kan du kanalisera ditt fullständiga fokus på löpningen istället för att tyngas ner av något onödigt.

 Artikel speciellt skriven för FlipBelt av Alisha Crest

FlipBelt Sweden